Dorota Całek – sopran

Urodziła się w Warszawie i tu podjęła studia muzyczne. Dyplom ukończenia Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie śpiewu prof. Haliny Słonickiej otrzymała w 1994 roku. Była słuchaczką Kursów Mistrzowskich, m.in.: Edith Mathis /Luzerna/, Elly Ameling /Wiedeń/, Ryszarda Karczykowskiego /Warszawa i Duszniki/.

Zadebiutowała rolą Zuzanny w dyplomowym przedstawieniu „Wesela Figara” W. A. Mozarta na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, po którym została przyjęta do zespołu solistów tego teatru. Występowała w nim w operach takich kompozytorów jak: C. Monteverdi, F. Caccini, S. Landi, G. B. Lully, B. Galuppi, D. Cimarosa, G. Rossini, L. Janaczek, B. Matuszczak. Z zespołem WOK śpiewała we Francji, Niemczech, Szwajcarii, Rosji oraz na Festiwalu Al.-Bustan w Libanie.

Współpracowała także z Teatrem Muzycznym Roma (Diana w „Orfeuszu w piekle” J. Offenbacha) i Operą Bałtycką w Gdańsku (Hrabina w „Weselu Figara” W. A. Mozarta).

Śpiewaczka wykonuje także repertuar kameralny i oratoryjny; występowała  z recitalami pieśni polskich, francuskich i hiszpańskich w Polsce, na Litwie i Ukrainie oraz brała udział w wykonaniu dzieł oratoryjnych (m.in. „Stabat Mater” G. B. Pergolesiego na Koncercie Wielkopostnym w Teatrze Wielkim w Warszawie oraz III Symfonii M. Góreckiego w Studiu S1 im. W. Lutosławskiego w Warszawie i Filharmonii Krakowskiej).

W 2000 r. wzięła udział w międzynarodowym projekcie: „Opera for four buses” z muzyką Krzysztofa Knittla (prapremiera odbyła się w Berlinie), a w 2002 r. w Gali Moniuszkowskiej w Operze Lwowskiej.

Za swój największy sukces śpiewaczka uważa rolę Kościelnichy w pierwotnej wersji „Jenufy” Leoša Janačka, wystawionej w Warszawskiej Operze Kameralnej w 2004 r.

W 2002 r. brała udział w nagraniu płyty: „Jezu, ufam Tobie” z muzyką Romualda Twardowskiego, w 2005 r. nagrała pieśni tego kompozytora dla Polskiego Radia , zaś w 2008 r. wystąpiła w prawykonaniu jego pieśni na Festiwalu Zbigniewa Herberta : „Muzyka słów” w Gdańsku.